Ból zęba po leczeniu kanałowym

Jacek Sikora
Autor: Jacek Sikora
11.07.2022

Wielu Pacjentów jest przeświadczonych, że ząb po leczeniu kanałowym nie powinien boleć, skoro zostały z niego usunięte nerwy. A jednak ból po takim zabiegu nie należy wcale do rzadkości. Czym może on być spowodowany?

Jak długo utrzymuje się ból po leczeniu kanałowym?

Jeśli ząb boli po leczeniu kanałowym, to najczęściej przez krótki okres bezpośrednio po zabiegu. Taki ból zwykle utrzymuje się tylko przez kilkanaście godzin lub kilka dni, chociaż w niektórych przypadkach może mijać dopiero po dwóch lub trzech tygodniach. W każdym razie nie jest on niczym nadzwyczajnym i nie powinien niepokoić.

Skąd ten ból się bierze? To żadna tajemnica – jego główną przyczyną jest podrażnienie okolic zęba w wyniku mechanicznego opracowania kanałów i zastosowania środków płuczących system kanałowy. Po takim, bądź co bądź, inwazyjnym zabiegu tkanki muszą się zregenerować, a to zabiera trochę czasu.

W przypadku, w którym przy korzeniu zęba była obecna duża zmiana zapalna, to również jej gojenie może przysparzać różnych nieprzyjemnych dolegliwości (choć nie zawsze Pacjenci określają je “bólem”). W zależności od wielkości zmiany, jej gojenie może zająć od 6 do 18 miesięcy.

Grunt, że nawet jeśli ból zęba bezpośrednio po zakończonym leczeniu kanałowym jest silny i uporczywy, to przeważnie szybko słabnie i zanika. Jeżeli jednak utrzymuje się dłużej niż przez trzy tygodnie, jest to alarmujący sygnał, mogący świadczyć o ciągle toczącym się zapaleniu. Czasem ból w przeleczonym kanałowo zębie pojawia się dopiero po kilku miesiącach lub nawet latach. W takim przypadku oczywiście należy jak najszybciej udać się do stomatologa. Dopiero po wykonaniu dokładnej diagnostyki opartej o zdjęcie RTG możliwa jest ocena stanu kanałów zębowych i decyzja o sposobie leczenia.

Ból zęba po leczeniu kanałowym – przyczyny

W pierwszym okresie po leczeniu kanałowym powodem bólu zęba jest – jak już powiedzieliśmy – podrażnienie tkanek w jego okolicy (więc tak naprawdę to wcale nie ząb boli, lecz otaczające go tkanki). To po prostu zwyczajna nadwrażliwość pozabiegowa.

Czasem zdarza się, że ząb po leczeniu kanałowym reaguje bólem na nagryzanie. Zazwyczaj powodem jest nieodpowiednio dostosowane w zgryzie wypełnienie. Jeżeli jest ono zbyt wysokie, efektem jest zbyt duże obciążenie tkanek utrzymujących ząb, co objawia się bólem w trakcie nagryzania czy stukania w ząb.

Jeśli ból pojawia się po kilku miesiącach lub latach od przeprowadzonego leczenia kanałowego, to najprawdopodobniej się ono nie powiodło. W kanałach mogła pozostać nieusunięta martwa miazga. Być może któryś z nich został oczyszczony niewystarczająco dokładnie, a może nawet jakiś został zupełnie przeoczony. Wina za nieudane leczenie kanałowe może też spoczywać na niekorzystnej budowie anatomicznej systemu korzeniowego, perforacji albo złamaniu korzenia. Bez względu na powód, jeżeli w kanałach pozostaną resztki miazgi, może się w nich rozwinąć infekcja bakteryjna.

Ból zęba po leczeniu kanałowym – co robić?

Po zabiegu powinno się przez pewien czas unikać podrażniania leczonego miejsca, a zatem gryźć drugą stroną jamy ustnej i raczej nie wybierać potraw wymagających wiele gryzienia. Ból można złagodzić za pomocą ziołowych płukanek zawierających szałwię i rumianek o działaniu przeciwzapalnym. Można też pomagać sobie zimnym okładem przykładanym na skórę twarzy w okolice zęba (najlepiej przez ścierkę, aby nie odmrozić skóry).

W przypadku bólu przy nagryzaniu niezbędna jest wizyta u dentysty, by skorygować wysokość wypełnienia (a do tego czasu trzeba się starać nie nagryzać, aby nie zaostrzyć stanu zapalnego).

Jeżeli ząb boli, ponieważ leczenie kanałowe się nie powiodło, trzeba wykonać reendo, czyli powtórne leczenie kanałowe – otworzyć znów kanał, opracować go mechanicznie i chemicznie, szczelnie wypełnić i zamknąć.

Co możesz zrobić?

Ząb cię boli, chociaż od leczenia kanałowego minęło już dużo czasu? To sygnał, że coś jest nie w porządku. Przyjdź do Dentify, a dokonamy oceny sytuacji i zaproponujemy optymalne rozwiązanie. Możesz umówić się na wizytę, dzwoniąc pod numer +48 33 310 10 10 lub wypełniając formularz.

+48 33 310 10 10